Elhagyott vasúti alagút Abaliget közelében
2025.05.31
Becsky András 25 év után ismét felkereste a régi nyomvonalat és kamerával rögzítette az aktuális állapotokat.
1973. május 8-án átadták a 40-es vasútvonal új nyomvonalát Abaliget térségében. Ez egy 667 méter hosszú új vasúti alagutat is jelentett, miközben a régi nyomvonal felhagyásra került. Ezen a régi nyomvonalon is volt egy lényegesen rövidebb régi alagút is, ami már csak a belmagassága miatt is alkalmatlan volt a tervezett villamos üzemre. Ezt a felhagyáskor nem bontották el, nem temették be, csupán a közepén egy részt falaztak el.
Igaz, ezt nem értem miért, hiszen mindkét oldalról járható a falig. A déli oldalon olyan 160 méter, az északi oldalon kb. 70 métert lehet besétálni. Az abaligeti oldal viszonylag könnyen fellelhető, hiszen az út mellett lévő őrháztól jól kivehető a régi nyomvonal, amely egy jobbos ívvel az alagúthoz vezet. Az északi oldal már neccesebb történet. Az tényleg az erdő kellős közepén van, környéke növényekkel erőteljesen benőve, bár igaz mindkettő igazi URBEX környezet.
Jómagam utóljára 2000. április 26-án jártam erre, még akkor is sokkal jobban látszottak a bejáratok, bár az említett északi már akkor is komoly nehézségeket okozott. Most azonban már megfelelő technikával odabent is tudtam forgatni!
Becsky András

A régi alagút 1890-ben | Fotó: fortepan

Az Abaliget környéki régi nyomvonalon – benne a két viadukttal és az alagúttal is – 1973. május 4-én haladt az utolsó vonat. A völgyhidakról akkor úgy döntöttek, hogy a hídszerkezetek máshol nem hasznosíthatóak az országban.

A régi alagút már nem átjárható, mert a felette haladó út miatt északi bejáratánál betömedékelték, hogy a felette haladó út ne szakadjon be.
Forrás: Becsky András, Fóris Gábor